www.witchie.nu - Om Witchie - Kontakta oss - Besättningen - Färdvägen, resebrev - Aktuellt - Fotoalbum

Preliminära tider och karta - Indexsida resebrev

Sune och Britt
Pelle
Lördag 27 mars

Lars, Johan och Lotta flög till Martinique och tillbringade första natten på hotel Lafyaette.

Söndag 28 mars

Cecilia, Pelle, Britt och Sune kom till Martinique ca 21 på kvällen. Under dagen hade Witchies tidigare besättning mönstrat av tillfälligt och Lars, Johan och Lotta flyttat ombord. De hade flyttat Witchie från hennes förtöjning på svaj till marinan vid Fort de France. Efter att lyckligt ha hittat rätt på varandra i mörkret drack vi en öl i sittbrunnen och försökte förstå att vi faktiskt var i Västindien.

Måndag 29 mars

Utklarering och bunkring, sen seglade vi iväg vid 13 tiden med sikte på S:t Pierre ca 15 sjömil norrut på Martinique. När vi kom fram utbröt badorgier. Vilken njutning! Snorklarna kollade in fina fiskar bla. en sorts ål som backade in i sitt bo. Under en promenad i byn upptäckte vi en mysig restaurang på stranden, där vi så småningom åt en god middag och kollade in det lokala folklivet. Kaffe i sittbrunnen avslutade kvällen och det började kännas som även själen hunnit fram till Västindien.

Tisdag 30 mars

Rätt tidig morgon, gröt och morgondopp, sen seglade vi iväg mot Dominica, 55 distans till vår planerade hamn, Prince Rupert Bay. Fin vind med brännande sol, flygfiskar, skymten av delfiner, bibliotek och sångövningar. Fantastisk regnbåge över Dominica. En härlig dag på havet som fick besättningen att något solsvedd börja koja vid 21:tiden. Dessförinnan hade vi med god precision och timing avhjälpt en situation som kunde utvecklats till sjönöd. En Hoby Cat hade vält och drivit ut i stark vind och trots ihärdiga försök att komma på rätt köl misslyckats med det. Här är det Panama nästa. Vi bärgade Nandera som var från Atlanta och tog hennes kille och Hobi Caten på släp. Johan lagade god korvgryta till middag som fick oss att brinna inombords såväl som på huden.

Onsdag 31 mars

Morgondopp i den perfekta badtemperaturen (26-27 grader) varmt men ändå uppfriskande. Cecilia och Lotta simmade in till stranden och skrev sina namn i sanden. Efter gängse grötfrukost seglade vi iväg mot Les Saintes, även kallat Myrorna, Les Antes.
Dagens första ovanlig djur var en simmande sköldpadda senare följt av en varan på Myrorna. Där fanns även gott om vanliga djur, kor getter, får, höns och barn till alla dessa – påskkycklingar!! Klädsel för dagen var mycket långärmat och långbenat. På kvällen investerade vi i solskyddsfaktor 60 och tuberna med zinkpasta letades fram. Myrorna är en otroligt vacker plats, höga gröna berg, playor och glada människor.
På kvällen bjöd Johan och Lotta på middag på fin fiskrestaurang vid stranden. Vid 21:tiden var det dags igen, besättningen somnade helt urlakad.

Torsdag 1 april

Frukost i sittbrunn med färska croissanter efter tidig hjälteinsatts i form av landexpedition utförd av Johan och Lotta. Vi studerade med skräckblandad förtjusning ett antal mindre propellerplan som strök över hustaken och landade mellan bergstopparna. Passagerarkatamaranerna väckte också ett visst intresse när de landade en efter en. Vi gick för motor och la oss på svaj i norrviken på ön Terre en Haut.
Snorklingsexpedition avgick tämligen omgående men Britt stannade kvar och vaktade båten. Sune guppade runt på reven medan resten av oss spanade på pappegojfisk, lådfisk, kirurgfisk, sjöhäst, kamouflerad rackare på botten, rostig stol och dito motor.
Sune fick också chansen och såg mest bruna små fiskar. Dagens sallad: Bacon, aubergine, grönsallad, tomat och lök. Johan och Lotta tog en tur runt viken i jollen och konstaterade att det låg ett varv längst in. Läseklubben hade några flitiga timmar, bara avbrutna då och då av en liten tupplur. Påskägg med godis till kaffet. I viken låg en mycket udda placerad mack men trafiken dit var flitig. Tjejmaffian åkte iväg till revet för att Britt skulle få premiärsnorkla med Cecilia som sällskap och Lotta som chaufför. På vägen tillbaka konspirerades en 1:a aprilhistoria om hummrar och andra bestar ihop. Den hade stor framgång. Grabbarna var i full gång med amatörradiotrancivermek dessvärre utan större framgång.
Johan var ute på långsimmning runt viken. På kvällen tuffade vi in till "stan" för att ligga lite tryggare till natten. Lotta och Johan åkte in till stan med uppdrag att ta reda på när bron över Riviere Sulie öppnar. Borgmästarn, polisen och turistbyrån var stängda men på bryggan där katamaranerna lägger till fick vi reda på att den öppnar kl 5 på morgonen och att 2 m djupgående inte var något problem. Vykorten postades och groggvirke inhandlades. Rom och Cola eller Orangina avnjöts medan Johan lagade middag. Resultatet blev en ny smarrig gryta som fodrade efterföljande brandsläckning i allas munnar. Rött vin med höna på etiketten avnjöts därtill.
Britt skalade ananas på Thailändsk vis som vi alla åt lystet av.
Kortleken kom fram och alla utom Lotta deltog i det allvarsamma spelet plump.
Upplösningen på 1:a april hummern blev att alla grabbarna gick på både hummer, bläckfisk, delfiner och haj innan Cecilia avslöjade skämtet.

Långfredag 2 april

Lars stod för hjälteinsatsen att åka in och köpa bröd denna gång. Återigen fest på pain complet och croisants/ pain an chocolate. Ett fyrmastat vitt segelfartyg vid namn Star Clipper stävade in i viken med Hornblowers ande över sig. Ståtligt! Vi fortsatte seglatsen norrut mot Point a Pietre på Guadelope. Skön segling. Vacker kust med stort vattenfall som föll från La Sauffriere, en hög bergstopp på Guadelope. Vi navigerade oss in mellan numrerade bojar och la oss för lunch i lä bakom ett rev. Den numera standardiserade läckra lunchsalladen avnjöts efter välbehövligt dopp.
Vi gick in till marinan för att hitta tullen men dessvärre var det stängt, vi blev hänvisade till en båt längre in i hamnen. Vi körde fram och tillbaka en stund utan att hitta någon båt, Johan och Sune släpptes iland för att gå till grunden med problemet men är det långfredag så är det. Efter en otroligt varm period bland kajer och annan bråte beslöt vi att vi inte behövde någon inklarering, det var ju påsk.
Vi fick på nytt uppgift att bron skulle öppna kl 5 och att 2 m djup var OK.
Vi fyllde på vatten och sökte oss in mot bron för att ligga i läge inför denna hiskligt tidiga start. Men, efter att ha fastnat i dyn några gånger gav vi upp och vände tillbaka till vårt badrev. Vi tyckte inte det var så bra att bli sittande i dyn och svettas i 30 graders värme.
Ingen fara, det går ju att segla runt ön i stället!
Cecilia stod för carbonaragryta med het banansås! Mycket gott men ny brandsläckning erfordrades. Lars spelade gitarr och övriga sjöng tills revanchlusten för plumpspelarna blev för stor men Sune tog hem det igen.

Påskafton 3 april

Vi tog oss ut bland alla bojarna igen och följde Guadelopes västra kust. Lite vind så vi gick för motor nästa hela dagen. En liten tonfisk nappade så alla fick en liten bit stekt tonfiskfile på hårt bröd, en delikatess. Efter denna förrätt följde sallad på spagetti, bönor, squash majs och lök. Det blev allt hetare i den svaga vinden så vi var tvungna att stanna för att bada, det var alldeles underbart att släpa i en tamp och kyla av överhettade kroppar. Vi kom fram till Deshaies strax innan solnedgången. Påskaftonen firades med att först dricka skumm i sittbrunnen och sedan åt vi sill, kokt potatis med mycket sång och nubbe. Otroligt gott med sill efter en het dag!! En mycket fin påskafton.

Påskdagen 4 april

Stilla morgon. Både tonfisk och bläckfisk siktades vid morgonbadet. Vi drog upp kroken och stack iväg före frukost eftersom det blåste så lite. Det ovanligt lugna vädret höll i sig hela dagen så vi tuffade ihärdigt på för motor med siktet inställt på English Harbour på Antigua. Fisket resulterade i napp tre gånger av större och större fiskar. Tyvärr ville ingen av dem följa med kroken hela vägen. Strax innan vi kom fram fick vi några uppfriskande regnskurar. English Harbour är en plats där man lätt kan känna historiens vingslag, lätt att se framför sig hur Nelson gled in och ankrade upp. Vi tog en liten landpromenad strax innan mörkrets inbrott med ett uttalat mål att promenaden skulle sluta i middag på lokal. Med minskande förråd hade måltiderna blivit alltmer okonventionella men delikata så en restaurangmiddag verkade en god ide. Efter att ha kollat in alla storbåtarna med Antigua som hemmahamn bla. en motorbåt med helikopter på taket styrde vi mot en bar med svängig musik. En rompunch och att kolla in övriga långseglare och charterjobbare satt fint. Middagen intogs på restaurangen vägg i vägg med baren. Maten var av typen engelsk söndagmiddag, helt OK.

Annandag Påsk 5 april

Nu var det dags för inklarering och bunkring. Vi tog oss genom detta med sedvanlig effektivitet. Det är mycket bra att gå två till inklareringen, Sune agerade skeppare och Johan styrman, dvs Johan sköter snacket och skriver alla papperen och Sune skriver bara under. Tull och inklareringsmyndigheter har ju en förkärlek för hierarkier.
Besättningslistor vore dock en underlättnad att ha färdiga.
I affären utökade vi konservrepertuaren med kycklingkorv. Efter att ha fyllt diesel på en mack, så varm att det inte gick att ta i metallen, stod bad och snorkling högt på önskelistan. På sjökortet hade vi hittat en tänkbar ankringsplats med det fantasieggande namnet Non Such Bay. Och den motsvarade alla drömmar, jätte vackert! Bad och snorklingsorgier utbröt omedelbart och snorklarna rapporterade massor av spännande fiskar bla. upptäckte Cecilia fisken "slemtrut". Sannolikt en liten bläckfisk. På eftermiddagen försvann alla båtarna utom en Sweden Yacht med svenskparet Thomas och Malou ombord. Lars gjorde en utmärkt Chili Con Carne på corned beef och till kaffet bjöd vi över besättningen på Sweden Yachten. Dom hörde sig för om vi möjligen hade någon besättning över som tänkbar förstärkning till deras hemsegling.

Tisdag 6 april

Purrning skrämmande tidigt: 0600! Lång dag på havet, vi avverkade 55 sjömil mestadels för spinnaker. Ett antal gånger nappade det med de rackarna smet alltid. Vi var tvungna att kryssa upp mot något rött som kunde vara en livflotte men det visade sig vara ett tomfat utan några överlevande ombord.
Vi rundade den vackra udden Pointe des Chateanux på Guadelope i solnedgången. Spännande insegling till St Franqcis i mörkret med mer eller mindre blinkande bojar.
Efter att ha skippat restaurangerna på kajen hittade vi en med både pizza och guldmakrill på menyn, vissa åt till och med pizza med chokladsås till efterrätt. Sötvatten dusch på kajen innan vi alla somnade rekordsent 2230.

Onsdag 7 april

Klockan ringde redan 0530 för att vi skulle komma iväg innan hamnfogden vaknade, bröd inhandlades och vatten fylldes, allt i sällskap med byns alla byrackor. Fin segling ner till Prince Ruperts bay på Dominica. När vi ankrat blev vi omringade av ynglingar i båtar och på surfbrädor som ville leverera frukt, ta oss på flodtur mm. Damerna föll för alla snygga muskler som visades upp så, killen som kom först fick ro iväg och handla frukt och vi gjorde upp med "Laurence of Aribia" att han skulle ta oss upp i Indian River. Sune och Johan gav sig iväg på sedvanlig letning efter tullen och lyckades så småningom hitta den gömd bland sopor och gamla magasin.
Dominica är otroligt fattigt. Vi lyckades pruta på avgiften för vi hade inte jämna pengar. Vi diskuterade kriget i Bosnien med tullarna en stund, trevliga killar som verkade lyckliga över att ha ett av de få jobben i denna by.
Åter till Witchie och Laurence som tog oss upp i Indian River. Där var riktig regnskog inklusive mycket regn! Vi såg krabbor i olika storlekar, kungsfiskare, kollibri och en väldans massa palmer. Laurence berättade om Dominica och befolkningen där. Väl tillbaka var vi så frusna av allt regnet så vi kurade i ruffen och drack te! Lars hade mekat med sötvattenpumpen och fått den att fungera igen. Middagskoman utbröt redan innan middag så vi rodde iland med tomma grytor och fick dem fyllda med ris, chicken colombo och brödfruktspaj för 6 personer vilket även räkte till lunch dagen därpå.

Torsdag 8 april

Nattens regn och blåst höll i sig frampå förmiddagen. Vi seglade iväg tidigt för att återse St Pierre på Martinique, denna gång i dagsljus. En relativt blåsig segling, vi överlevde på kokos tills vi kommit i lä bakom Martinique och kunde laga lunch. På vägen såg vi både valar och delfiner, jättespännande! Vi seglade rakt igenom ett stim av valar och väntade att det skulle dunsa i när som helst men de väjde så fint.
Diverse landexpeditioner företogs i St Pierre. Tullen har flyttat från ena änden på stan till den andra så Johan och Sune fick leta på sedvanligt sätt. Lotta och Cecilia tog en titt på en fängelseruin där den ende överlevande vid vulkanutbrottet i början av 1900 talet klarat sig. Ett gasmoln rullade ner från vulkanen och förbrände allt i sin väg inklusive ett antal fartyg som låg på redden. Lars, Britt o Pelle hittade en bar vid stranden för öl och glass. Dagen avslutades med "high tea" dvs te och pannkakor gräddade av mästerkocken Pelle.

Fredag 9 april

En lugn morgon på första parkett för att iakttaga folklivet på stranden i St Pierre. En jättefisk styckade med machete och byrackorna jobbade på att bli fler, allt i karibiskt tempo. Morgonens moln låg kvar och vi begav oss så småningom iväg söderut längs Martinique. Efter att ha beskådat Diamond Rock sökte vi oss in till Petite Anse de Arlet, en vykortslik liten stad vid stranden. Vi jollade och simmade in till stranden och efter stadsrundpromenad blev vi sittandes på strandkrogen där öl, juice och glass hävdes. Tillbaka till båten för badorgier och riggpyssel. Hemgjord rom-punch med jordnötter och soggy Chese Doddlers dvs något bedagade förråd avnjöts i sittbrunn.
Mergezes gryta tillagad av Johan nådde nya kulinariska höjder. En ny spännande ingrediens i grytan var plataner- en riktig hit. Ser ut som bananer men är mer fasta till konsistensen. Vid 21.30 tiden ville alla gå och lägga sig. Witchie uppfyller alla kriterierna för en riktig SPA anläggning, sova, sola, äta och skratta.

Lördag 10 april

Lugn morgon med betraktelser av den vackra lilla byn och övriga båtar. Johan och Lotta packade och sedan var det dags för dagens sallad.
Därefter seglade vi in till Fort de France. Såg en segelbåt som uppenbarligen drivit upp på land alldeles nyligen. Obemannad båt där ankaret släppt var nog den mest sannolika förklaringen. Många båtar att titta på i inloppet till Fort de France, en hel del kände vi igen från övriga hamnar vi besökt. Sören, en av Witchies atlantbesättning stod på kajen när vi kom. Dagen avslutades med en mycket fin middag på exklusiv fransk vinkällare som vi bara snubblade på. Därifrån blev det taxi till flyget för Johan och Lotta. Sune följde med för att hämta ut en hyrbil som vi skall bese de inre delarna av Martinique med i morgon. Sen är det dags även för Britt. Pelle och Sune att flyga hem och Witchies ordinarie besättning mönstrar på.

TACK Witchie och Lars för två oförglömliga veckor!!!

[Nästa brev] [Åter till indexsida resebrev]