www.witchie.nu - Om Witchie - Kontakta oss - Besättningen - Färdvägen, resebrev - Aktuellt - Fotoalbum

Preliminära tider och karta - Indexsida resebrev

Brev 4.

Spanien, Mazagon-Kanarieöarna 981016-981106

Lars, P-G, A-M, Kalle och Roger

Lite strul tillhör en sån här resa, de 32 tuberna kalles kaviar såg tydligen konstiga ut på skärmen vid säkerhetskontrollen och flera rullar frontectejp mötte också en viss förundran, men gick igenom.
Värre var det med patronerna till de uppblåsbara flytvästarna. Kalle hade sin i handbagaget men Roger fick gå med ut till det packade planet och peka ut sin väska och ta ur patronen. de skulle brännas. Frivilligt avlämnade av farligt gods stod det på lappen vi fick.
Till sist på planet såg vi hur flygvärdinnorna instruerade flytvästarna ombord, antagligen med likadana koldioxidpatroner.

I Malaga hyrde vi bil och letade oss fram till hamnen i Mazagon utan karta, det blev bara fel ett par gånger, väldigt vad säkra folk är på sin sak när de visar vägen, ändå säger inte alla samma sak...
Witchie låg snällt kvar som vi lämnat henne. Det var roligt att göra henne klar och se att ny gardin och kapell och solskydd som vi sytt i Sverige passade. Bilen behöll vi ett par dagar för bunkring innan vi avseglade mot Madeira den 20 okt. En väldans massa flugor fick vi med oss från fastlandet och det tog två dagar innan vi utrotat dem, då var flugsmällan förvandlad till små gröna plastbitar.

Efter 3 dygn inser vi att den vackra solnedgången ser olika ut varje natt,  alla vackra på sitt sätt, men man kan inte ta kort på den varje kväll... Solen skiner och vinden håller i sig så vi sträcker nästan hela vägen. 24 okt angör vi Porto Santo, där vi målar Witchie´s loga på hamnpiren. Hela muren är täckt med långseglarbomärken. Mysiga restaurangbesök och  en långpromenad innan vi seglar vidare mot Madeira.
Vi hittar en fin naturhamn med spännande bergsformationer, där vi stannar två nätter. Vi blåser upp Hedvig och far runt och fotograferar. Funchals hamn var full när vi kom dit och vi blev ombedda att ankra  utanför i den guppiga sjön. Ankaret fick inte fäste, och vi var hungriga av den försenade lunchen. Men efter att ha draggat en stund och tagit en tur in med Heddan fick vi en plats i den trånga hamnen i alla fall.
Det fanns mycket att göra här, Lars, P-G och jag (A-M) tog en taxi till botaniska trädgården med mango och avokadoträd men roligast var när en trädgårdsmästare visade oss samlingen av piri-piri, 15 olika sorter (vi fick smaka på den svagaste) och "frukostbordet" med kaffe, the och kakaobuskar. Ett annat utflyktsmål var levador (bevattningskanaler) vi gick med hisnande stup på ena sidan och bergsvägg på den andra. Det var dåligt skyltat och vi hamnade på en liten levada först så det blev en rejäl promenad den dan.
Kastanjefestival i en by utanför huvudstan hann vi med innan vi gav oss iväg vidare söderut (2 nov). På väg mot Kanarieholmarna den kvällen hamnade vi i det värsta åskvädret någon av oss sett, det blixtrade hela tiden, så man kunde ha det som ledlyse i båten, vi drog ur VHF-antennen och hoppades på det bästa. Himlen öppnade sig och vi som var vana med solsken och bara lite kyligt på natten hade inte koll på var stövlarna fanns i ösregnet. Det fortsatte att blixtra i stort sett hela natten. Dagen efter gjorde det ont i ögonen av allt uv-ljus.
Andra natten var mer normal bara dålig sikt. Naturreservatet Selvagenöarna (mellan Madeira och Kanarieöarna) syntes inte förrän vi var nära dem, på en kort rundvandring med vakten tittade vi på stora ön och fåglarna som bodde i hålen i bergen. Fortsättningen av seglingen var lugnare och tidvis för lugn, vi blev tvugna att gå för motor för att inte ligga helt still.

En fördel när det är så här lungt är att vi kan sitta ensamma på vakten, hittils har vi haft stand by 2 timmar och vakt 2 timmar, nattetid har det medfört 4 timmar vaken vilket inte är så kul om det är mellan 01-05. Nu har vi ialla fall haft ensamvakt fram till Kanarieholmarna 2 dygn och vi tycker att det funkar bra, vi utnyttjar bara stand by personen om det brallar mycket.
Vi har provat att fiska och haft ett spö uppmonterat i aktern, med ett drag   släpandes efter båten i 1½ dag men det har inte resulterat i någon fiskmiddag ännu.
6 nov tidigt på morgonen (0530) seglar vi in vid Puerto Mogan på Gran Canaria vi slänger i ankaret, sover en stund och brassar sen frukost.

[Nästa brev] [Åter till indexsida resebrev]