www.witchie.nu - Om Witchie - Kontakta oss - Besättningen - Färdvägen, resebrev - Aktuellt - Fotoalbum |
Brev 15.
Irland-Scotland, Caledonian Canal 328 sjömil Morgonen den 26 Maj hade vinden avtagit och regnet upphört, dimman höll på att
lätta. Vi bjöd hela gänget på en förtöjningssup. Lite senare visade dom oss vägen till den lokala puben, MEN klockan 23.30 inträffar det märkliga att alla försvinner, barägaren ropar SISTA RUNDAN, man hör hela kroggänget från ett angränsande rum, vi går ut i hallen och knackar på, vakten i dörren säger till oss att det här är privat bara för medlemmar, "men vi är ju privata", han tittar på oss och sedan vinkar han att vi kan gå in. Där var stämmningen på topp, när det känndes att det var läggdags och vi skulle gå hem föreslog ett gäng dykare från England att vi skulle fortsätta hemma hos dom, de hyrde en lägenhet i närheten och eftersom vi var lite sugna på Öl tackade vi JA. Tänk vad tiden går fort när man har roligt! 28/5 kan man läsa i loggboken, "LAYDAY. Besök på
Laphroaig". Irländarna hade seglat iväg och nu hade vi fått nya grannar, en båt från England, engelsmännen undrade om vi visste var man kunde äta, då kom vi på att vi faktiskt var hungriga, vilken tur dom påminde oss, men var vi skulle äta visste vi inte. Innan Ian åkte erbjöd han sig att kommma tillbaka och skjutsa oss till golfklubben någon mil utanför Port Ellen, dom skulle ha god mat, vi tackade ja och klockan 19.30 hämtade han oss. Om inte golfklubbens personal gav oss lift tillbaka var det bara att ringa Mr H så skulle han hämta oss tillbaka till Witchie, men det skulle inte vara något problem för dom att ge oss skjuts tillbaka, vi tackade Ian för allt och gick in i matsalen för att äta. 28/5 kl.09.00 Avsegling från Port Ellen i god kryssvind mot Crinan, förbi Jura i Sound of Jura. 17.00 var vi förtöjda vid en kaj bredvid första slussen in i Crinan Canal, slussvakterna lovade oss att ligga vid kajen utan kostnad över natten, djupet vid kajen skulle nog räcka även vid lågvatten tyckte dom, vilket dom hade rätt i, med några decimeter till godo, problemet visade sig senare var att kajen inte sjönk utan det blev högt mellan kaj och däck för sådana småväxta individer som Sören och jag. Efter god middag ombord blev det pubbesök, trevligt läge på puben med utsikt över dom två första slussarna, efter sista beställningen var det dax att betala, jag frågade om det gick bra att betala med Guernsey pund, hon var tveksam, men sa ok. 30/5 kl.11.30 puttade vi bort kajen och gick för motor mot Oban. Ut i
Sound of Jura, mellan öarna Jura och Scarba finns ett sund som heter Gulf of
Corryvreckan, Marinkåren lär ha uttalat sig angående sundet,"att när tidvattnet
är som starkast, så är det den plats på jorden man överhuvud taget inte ska befinna
sig på". På västsidan om sundet kallas området The Great Race, strömvirvlar
sträcker sig 1,2 distans rätt ut i havet. När vi passerade var det slack, men vi nöjde
oss ändå att skåda på avstånd. 31/5 kl.11.00 lämnade vi Oban under motor, innanför ön Lismore upp
i Loch Linnhe. Framme vid Caledonian Canal, när vi kom till första slussporten fick vi
vänta vid en flytbrygga, för slussvakterna väntade med öppna portar på Boston Hornet
en ombyggd järntrålare på 300 ton, från Wales. När dom baxat in Boston fanns det ett
ledigt hörn till Witchie. 1/6 kl.08.30 Avgång till sammans med Boston Hornet, slussar och
svängbroar om vart annat, Western Reach den första ringlande kanaldelen bredvid floden
River Lochy, kanalen skär genom det Skottska landskapet, med vitklädda snötoppar som
på Ben Nevis blir inramningen storslagen. Vid Gairlochy tar oss den sista slussen upp
Witchie i sjön Loch Lochy, här började vi spana efter i alla fall ett litet sjöodjur,
men vi såg inget odjur. Sjön är ju bara 162 meter djup, troligen är sjön för grund. Men än en gång fick vi följa med ner tillsammans med Boston Hornet och tre motorbåtar, dom hade fått liggat och vänta på reparation av en slussport, så nu körde man på övertid. Kl.19.00 ligger vi förtöjda longskepps i Fort Augustus, 23,7 distans från kanalmynningen. På kvällen tyckte vi det kunde passa med en liten Skottsk krogrunda i det skottska duggregnet, men först måste besättningen vaskas, det fick bli med kallvattenslangen på bryggan, med kallvatten menar jag "kaallllvatten" , konstigt nog blev det ingen längre kö. Folk på sin kvällspromenad iklädda varma byxor stövlar viterjacka mössa och ett paraply, tittade lite extra på dom tre svenska vikingarna. Men efteråt känndes det hur bra som helst. Det finns bra pubar i Skottland, Sören var fortfarande törstig, men Lars och jag tog en sväng runt på bryggorna. Där vi bland andra träffade en av de tre ägarna av järntrålaren Boston Hornet, han visade oss runt på Boston, det var spännande att få se på nära håll deras gigantiska projekt, det finns hur mycke att göra som hellst och dom hade gjort massor. Men man såg att det gick åt rätt håll. Speciellt när det bara var deras fritidsintresse, besättningen var vänner och bekanta, som nu var på väg från Wales via Caledonian Canal till Shetlandsöarna. Vi önskade dom lycka till på sitt äventyr, tackade för oss och gick hem till Witchie för att knoppa en stund. 2/6 Tog Lars och jag bussen in till Inverness, för att hyra bil och
boka flyg åt Lars till Sverige. Sören utsåg sig själv till båtvakt och tog en layday.
3/6 mekdag. Det var bara att ta vilken bryggplats som helst, och betala kunde vi göra efter helgen, våran nyckel till Caledonian Canal skulle passa till områdets grind och till dusch samt toaletter. För nu låste dom och gick hem för helgen, men innan dess ringde personalen på marinan till slussvakten så det skulle ordna sig med slussningen innan det blev fredagkväll även för slussvakten, vi fick en tid som dom skulle ta oss ned så det var att vänta en liten stund och under tiden kom en Irländare som var påväg till Sverige och Götakanal. Götakanal som föresten är systerkanal med Caledonian Canal, så man flaggade Svenskt och informationstavlor på svenska var uppsatta vid kanalmynningen. Båda båtarna vinkades in på överkommen tid sedan gick det med en svindlande fart, det var ju fredagkväll. Innan Witchie var förbi slussportarna började dom att stänga, vattnet försvann lika fort så när våra linor i land var på rätt plats, hade vi redan börjat resan ner, så 17.00 låg vi förtöjda vid marinan i Inverness efter fyra slussar och en svängbro. Log 25,5 distans. 5/6 Arbetsdag inför avseglingen från Skottland. 7/6 11.00 Åke och Sören winchar upp mig i masten för inspektion, allt såg ok ut behövdes bara kompleteras med lite tejp. Här uppe 17 meter över kanalen fick man ett annat perspektiv, så dom på däck fick hissa upp en kamera. Nu var vi redo att starta färden hem, bara att vänta på tidvattnet, mellan 16-17 skulle vara en bra avgångstid. 15.50 Avgång, tankat diesel och vatten, lämnat igen kanalnycken samt gjort oss oskyldiga, två slussar och en järnvägsbro återstår av Caledonian Canal för den här gången. Personalen i marinan önskade oss en trevlig resa, och sa att "dom väntar på er
vid slussarna". Trevligt bemötande och god service var genomgående för
kanalfärden. Alltså totalt 26 slussar och 9 svängbroar, för att ta sig genom Skottland
med hjälp av Caledonian Canal. |
[Nästa brev] [Åter till indexsida resebrev]
Epost: witchie99@hotmail.com