www.witchie.nu - Om Witchie - Kontakta oss - Besättningen - Färdvägen, resebrev - Aktuellt - Fotoalbum

Preliminära tider och karta - Indexsida resebrev

Brev 17.

Malmö-Oxelösund, 343 sjömil
990614-990624
Sören och P-G till V-Vik
sedan Robert, Mats och P-G

14/6 klockan tio lämnar vi hamnen i Malmö och styr ut mot nya bron till Danmark för att försöka ta oss under.

Det fattas bara några brosektioner så sitter Sverige och Danmark ihop, ju mer vi närmar oss desto större blir bron, mycke större. Några brojobbare på Öresundsbron vinkar till oss där dom sitter som små prickar uppe på järnvägsdelen.

Ingen vind så det är bara att tuffa motor ner mot Skanör, Falsterbo och kanalen in till Östersjön, bron blir mindre bakom oss medan Witchie stävar vidare in i den svenska SOMMAREN. Inne i kanalen ligger en Dansk seglare och väntar på broöppning, bron svänger upp och vägen är öppen för oss båda att passera från Öresund till Östersjön och Hanöbukten. Danska båten ligger lite före oss, vi låter automatstyrningen styra Witchie längs Skånes sydkust. Plötsligt gör Danska båten en 60 graders styrbordsgir, när vi kommer till samma plats gör Witchie exakt samma gir, man undrar vad för störning som fick båtarna att uppföra sig på detta sätt?

Vid femton tiden kommer det lite vind, så upp åker storen och genuan.

Sexton och trettio LAT 55.19,6N LONG 13.36,8E. Arton och femtio SLUT PÅ VIND. Tjugoett och tio har Sören och jag hissat segel, 58 distans från Utklippan vilket är vårat nästa delmål. Dessa distans planeras avverkas under den sista nattseglingen på den här resan, Västindien tur och retur.

15/6 klockan nolltre tjugo LAT 55.44,15N LONG 15.08,62E kurs 58grader fart 6,1knop. I gryningen kommer en båt från Kustbevakningen ut till oss, inget anrop på VHFen utan de lade sig snett akter om och efter en stund kom patrullbåten upp midskepps femti meter ifrån, låg där några minuter, backade sedan åter ner akter om Witchie där de blev kvar ytterligare några minuter sedan satte dom kurs på Blekinges kust och försvann. Sju och trettio ligger båten förtöjd vid kaj på Utklippan, 124.6 distans.
Utklippan, för er som inte varit där, är en ö längst ut i Blekinges sydöstra skärgård. På ön finns det en fyr med fyrvaktarbostad där det bor en fiskare som samtidigt sköter gästhamnen. Hamnen är utsprängd mitt inne i ön med två ingångar en från öster och en från väster. I den fyrkantiga hamnbasängen är det sjölä från alla tänkbara håll, därimot ingen vindlä för riggen. Inne i basängen låg det fjorton båtar före oss, tio tyskar, två danskar, en holländare och en kanadensare, inte en enda svensk. Den dagen gick åt till att sova äta och sova, en kort promenad blev kortare för ön var full med ruvande måsar, så fort man gick ut på berget blev det ganska högljutt bland måsarna.

16/6 nollnio nollnoll lämnade vi Utklippan via östra porten, medåka upp mot Kalmarsund. Gästhamnen i Kalmar nåddes efter 49,7 distans klockan var då arton och trettio. Krogrunda med lite av firande "vi gjorde det" nu när vi hade småländsk jord under fötterna.

17/6 Blev en städdag med bunkring, ett besök på stadsbiblioteket där man utan kostnad kan låna en dator, för att kolla våran hemsida med hotmail och på kvällen var Sören och jag nere vid slottet för att titta på drakbåtspaddling, där var det rena karnevalstämningen.

18/6 nollsex trettio lämnades den fina gästhamnen i Kalmar, två timmars motorgång under Ölandsbron upp till Sillåsens fyr där vi satt stor med två rev och max inrullad genua tvåa. Vinden hade ökat till 22 knop vridigt till NO. Vilket inte alls stämde med sjörapporten, så det var bara att  kryssa med korta slag vilka blev längre och längre desto längre norrut vi kom. Vinden höll i sig hela dagen, blå jungfrun utanför Oskarshamn kunde tas om styrbord, medan vinden sakta började lägga sig. Arton och femtio LAT 57.17,168N LONG 16.48,237E vind NO 14knop. Tjugo och femtio var det dags för motorgång, Sören hade stått vid rodret under hela dagen så nu fick han en välförtjänt vila medan vi lämnade Kalmarsund och stävade in i skärgården vid Kråkelund. Tjugoett och fyrtiofem ankrat efter en lång dag till sjöss, i en vik på Kålsö en distans SO Mannens fyr, log 77,8 distans femton timmar och en kvart. Kvällen var ljuvligt varm, när man satt på berget och tittade ut över ett hundratal öar utan att se några andra båtar eller människor, då förstår man vilken enorm natur vi har tillgång till här i Sverige.

19/6 städning och mekjobb i ett lagom tempo. Sjutton och tio lämnas viken, vindvridning som kan vrida mer.

Arton nollnoll 2,3 distans från Kålsö förtöjda vid Stora Tunnholmen som skyddar för syd och sydväst. Fram med grillen och det marinerade köttet, med vilket Sören tillreder till ännu en festmåltid.

20/6 Idag ska vi hem till min gamla klubb på Notholmen, Westerviks segelsällskap Wikingarna. Ankarupptagning klockan tio trettio, nu är vi på samma spår som den årligen återkommande Byxelkrokstävlingen, genom Idösund över Lusernafjärden in genom Blockholmshålet och där på andra sidan av Skeppsbrofjärden ligger Notholmen. Lånar en ledig bryggplats, förtöjer tretton och tjugo log 14,8 distans. I klubbhuset har mamma Karin ordnat med en mottagningslunch för Witchies besättning, ett fint långbord är uppdukat ute på altanen, där pappa Gösta och några vänner från Västervik finns runt bordet. När man sitter runt bordet på Notholmen går tankarna tillbaka till när allt började, en byggsats till en optimistjolle nr.2230 som jag fick bygga på ungdomsgården med Sture Boquist som ledare, jag minns så väl första seglingen utanför optimistjollebryggan, den låg då till höger om mastkranen. Fortsättningen i OK-jolle följt av Laser, sedan IF och nu tur och retur Västindien med Witchie en Gecco 39. Sexton och trettio mönstrar Sören av för hemfärd till Linköping med tåg.

21/6 Lay Day. nitton nollnoll ny besättning påmönstrad, Mats och Robert.

22/6 nollnio tjugo lämnade vi Notholmen, det här var en sådan här dag med lite vind, varmt och uppblandat med motorgång, så Robert fick en fin uppvärmning inför sitt stundande seglarläger i optimistjolle. När klockan var sjutton fyrtiofem ankrade vi norr om Fyrudden vid stora Björkholmen log 39,3. Här blev det en upptäcksfärd runt ön, sedan smakade det gott med grillat kött som vi stoppade i oss sittande på berget.

23/6 trot eller ej men det regnade på morgonen, så det blev mek och data. När klockan var femton hade vädret blivit bättre och regnet upphört så då åkte ankaret upp, det blev blandat med segling och motor. När vi passerade Kejsaren var det dags att utbringa en skål både för Kejsaren och Witchie samt den lyckade färden. Så efter 24,5 distans var vi i Kallhamns trygga vik nitton och fyrtiofem. Detta var sista natten ombord innan det var dags att flytta hem.

24/6 elva och fyrtiofem ankaret upp för att fixa dom sista tio distansen så att varvet blir fullbordat, ut för att korsa Bråviken.

1999-06-24 klockan 13.45 FÖRTÖJDA VID BRYGGAN I OXELÖSUND

 HEMMA!


1998-06-29  klockan 12:46 lade vi ut och började resan.
Som tog 360 dagar och 59 minuter.

[Nästa brev] [Åter till indexsida resebrev]


Epost: witchie99@hotmail.com